Friday, May 12, 2006

"Hagar Racing" II


I've posted some pictures of "Hagar Racing" in one of the earlier archives ( March 2005 ), but now you can read a little story about the car and the team in the comments below.( Only in Danish, I'm afraid ) Posted by Picasa

2 comments:

  1. Torben og Carsten skrev :"Dette er historien om en folkevogn der kom fra ingenting og som blev til ved en hurtig beslutning .

    Ideen opstod et år på Le Mans en sommer, hvor Torben Alstrup og undertegnede var kørt på sommerferie til det sydfranske, i min gamle bobbel fra 64. Herlig tur. Vi mødte ved en tilfældighed en flok englændere, der i bland Bernie Neuburry, og en drag racer ved navn "Jolly Jim" i en gul notchback. Det blev hurtigt til et (mangeårigt) venskab. Stemningen og lidt snak fik mig på tanken jg ville hjem og bygge en dragster bobbel. Ikke bare en lidt hurtig, men en der virkelig kunne spake røv !!!

    Havde en 1910 cc T4 råmotor til at stå, som efter lidt hjælp kom til at producere 168 hk V. 6700 omdr. uden blæsehus. Et godt udgangs punkt for en ræser.

    Og vi havde en del stumper på lager, som med lidt snilde kunne blive brugbare. Blant andet en bund fra en jagtvogn jeg havde fået, hvor der ikke var betalt afgift på. Og Torben havde året forinden forinden været så uheldig at få smadret sin fine 1303 så der var e karosse.



    Så i løbet af et lille år var der en ræser bil klar til at blive afprøvet . Jeg havde nogle store tanker både om evner som sponser aftaler. Og jeg kom jo en del rundt. Jeg havde blandt andet en kammerat, som arbejdede i DFDS, som kunne kunne skaffe mig sponser hjælp til færger til England. På daværende tidspunkt var der NADA Vw baseret dragrace aktivitet i DK, så hvorfor prøve at køre noget her hjemme, når man kunne komme til England og prøve. Og hvor der var stor aktivitet og viden. Og da vi nu havde nogle venner i England, som ville hjælpe os igang, så var det jo klart at min fine bobbel, der var bygget af forhåndenværened stumper, ikke skulle køre herhjemme, men lidt mere det internatonale jeg satsede på. Ja selvtiliden fejlede ikke noget.

    Selv om der var en del små problemer lykkedes det faktisk at komme over at køre. Og vi fik vist at vi faktisk havde fået bygget en ret konkurrencedygtig bil, alt taget i betraktning

    Den allerførste tid Carsten lavede, var faktisk osse den der blev vores dial in tid sålænge vi kørte med rent sug. 13,37 og 163 km/t ! Bagefter udbrød Carsten "Den tur var bedre en noget sex jeg har fået !.)

    Tiderne lå stabilt mellem 13,39 og 13,49, efter jeg fik lært de fleste af tricksene.


    Det viste sig jo hurtigt, at DFDS ikke ville sponsere mange ture, så det var ikke så tit vi kom afsted til England.Men der var jo også træf i det sydlige, hvor den blev vist frem.Vi fik blandt andet Nordland Käfer til at sponcere noget, den skulle jo så også vises frem i Tyskland. -Specielt husker jeg en temmelig dårlig oplevelse, på Heickbergring ved Hamborg.

    Jeg var weekendens store atraktion.Søndag middag skulle det være. Jeg skulle køre en opvisning på den korte bane, og startede med et lille røg og støj show. Det skal siges, at der var flere tusinde mennesker der, og der var en ivrig speaker der havde snakket det op, som det var Schumacher der skulle starte. Så jeg havde virkelig alles opmærksomhed. Så efter jeg havde varmet mine dæk godt op og sat alle i gear, var stemningen på kogepunktet. Så skulle jeg starte, - og der lød et brag fra min gearkasse og intet mere. Jeg måtte trækkes ud. Ikke en god afslutning på en stor sensation .



    Men nu skulle det altså osse til at gå lidt hurtigere. Så et par venner lånte os lidt NOS grej, som hastigt blev monteret. 80 hk´s dyser blev monteret. Ny gearkasse, og så

    afsted til Spa Francorchamp.

    Dernede viste det sig så at NOSén pludselig ikke virkede. Hans Frederiksen var heldigvis med på den tur. Han fik i løbet af lørdagen fundet fejlen, så vi kunne holde flaget

    højt om søndagen.8,04 gik den på sprinten dernede. Det fik da heldigvis tommelfingeren opad hos arrangørerne, som jo ikke ligefrem havde været positive over for os om

    lørdagen

    14 dage efter skule jeg køre i England igen, og med min girkasse erfaring fik jeg lavet en ekstra gearkasse. Der nåde jeg så at køre min hidtid beste tid 11,21 og 196 over

    stregen. Men ak gearkasse problermer igen. effekten var nu blevet så høj, at en velbygget std gearkasse bare ikke kunne tåle mosten. Så der besluttede vi så at lave

    NOSén om, så den først slog til i 2. gear. Den ekstra gearkasse blev monteret. Ud at køre igen. Men ak og ve. Så besluttede vores på stumpemarked indkøbte blå Holley

    benzinpumpe, som forsynede NOSén, at blive forkølet midt under et træk, med det resultat, at vi nærmest smadrede motoren .

    Da jeg kom hjem var planerne endnu større. Nogle nye stumper blev købt, men desvære viste det sig, at det var det det sidste den bil kom ud at køre. Her lige lidt pics, som du måske kan bruge.

    Venlig hilsen

    Torben Alstrup og Carsten Tærkilsen"

    ReplyDelete
  2. Anonymous7:42 AM

    l?rt en masse

    ReplyDelete